• 21.11.2016 kl. 15:43

KALORIER: HVORFOR DET ER VIKTIGE FOR OG GÅ NED I VEKT!

Jeg trur mange glemmer hvor viktig kalorier egentlig er når man skal ned i vekt. Men ordet kalori har en veldig stor og tung belastning for veldig mange, og er et utrolig slitsomt ord. Vi kobler så mye negativt til dette ordet. Vi skyr dette ordet som pesten selv. Men hvorfor gjøre vi det?
For viste du at vi forbrenner kalorier hele døgnet? At det er kalorier som gir oss energi? 
Kalorier er så utrolig viktig for at vi skal kunne fungere i hvort daglige liv.
 
Kalorier er energien i mat og drikke:
Energien som finnes i mat og drikke overføres til kroppen som energien vi bruker. Denne energien kommer fra proteiner, karbohydrater og fett. Energien fra disse næringsstoffer taes opp i kroppen slik at vi får energi til trening, jobb, studier rett og slett til å fungere som vi gjøre dag til dag. 
 
Man kommer ikke bort i fra at når det er snakk om kalorier så er det for man skal ned i vekt eller kanskje opp i vekt. Det er viktig og tenke på kalorier inn, og kalorier ut. Derfor er det viktig vis man skal ned i vekt og innta mindre kalorier. Men ikke for lite så klart.  
Derfor kan man tenke at 1 gram proteiner og 1 gram karbohydrater inneholder 4 kcal, 1gram fett gir 9kcal, til og med 1 gram alkohol inneholder 7kcal. 
 
Dropp kalori regnskapet vis du kan:
Det er greit og regne det ut i starten. Og kanskje bruker apper som lifesum. Men etter en stund er det greit og prøve seg uten dette hjelpe verktøyet. 
Disse appene er greit bare for å følge med på hva man ca inntar i løpet av en dag. Men etter en stund er det greit og prøve seg uten for og se om man klarer det uten alt regnskapet. Alt går automatisk i løpet av en vis tid. 
 
Individuelle behov:
Det er ikke noe fast svar på akkurat hvor mye kcal behov vi har. Kroppsstørrelse, alder, aktivitetsnivå, mål, basis forbrenningen, søvn og stressnivå har mye og si. 
Det aller viktigste er og finne en balanse som passer deg. Dette har tatt en lang tid før jeg har funnet den balansen jeg har nå. Som eks i hverdagen har jeg kutta ut ris, pasta og poteter. Men jeg unner meg dette vis jeg er i selskaper eller i helgene. 
 
Nordagutu - bootcamp - sykehusetitelemark -
 
Kalorier II
I et sunt, balansert og variert kosthold er det plass til alle typer matvarer i visse mengder så klart. Det er faktisk slik at vis du ikke spiser nokk kalorier går man ikke ned i vekt faktisk. 
 
Handler om mengde: 
Alt handler om mengde og hvor ofte man spiser. Jeg spiser vær 3 timer, kanskje vær andre time pga noe aktivitet gjøre at jeg blir fortere sulten en andre. 
Det er også greit og følge med på hvor ofte du spiser de forskjellige matvarene. Som spiser du en sjokolade om dagen, er nokk dette kanskje grunnen til at man legger på seg. For noe bør du spise vær dag, og andre burde du spise mindre av eller ligge unna. 
Men det er viktig osen kosthold ditt er satt samen så det dekker behovet kroppen din har for karbohydrater, proteiner og fett, vitaminer og mineraler er også viktig.
 
Spis deg til sunnere helse:
Et sunnere kostholdet med næringsrike kalorier bidrar til en sunn og frisk kropp. 
Når vi spise de riktige matvarene og riktig mengde føler kroppen seg mye sunnere og friskere, du føler deg bedre, både fysisk og psykisk. 
Det som skjer vis du spiser lite av de riktige næringsstoffene risikerer du å miste muskelmasse, skjelettet blir svakere, dårlige immunforsvar, mindre energi og diverse mangelsykdommer. 
Men spiser du store mengder med kcal kan du risikerer overvekt. 
 

 
Kalorier III
Bruk sunn fornuft:
Jeg trur mitt aller beste tips er og bruke sunn fornuft. 
Kroppen din er faktisk den eneste du får her i løpet av livet. 
Skeier du ut med litt lørdags kos, spiser litt ekstra mye på ferie eller selskaper så klarer kroppen og ta seg av dette helt selv faktisk. 
Og ikke hør på hva alle andre sier. Andre sis super tips kan ofte gjøre ting være. 
 
Lukk ørene for alt av kalori maset. Det som er viktigst trur jeg er hverdags kaloriene vi inntar. For man legger ikke på seg av et kakestykke eller av lørdags kosen. Men av hverdags kaloriene.  
 
Kalorier IV
Spis deg glad!
Det er ikke akkurat noe forskning av at når du spiser bra, så føler kroppen seg også bra. Men vis du lar tankene styre hva du IKKE skal spise, så blir det slitsomt til slutt, og det er heler ikke sundt for deg å holde på sånn! Man tjener ikke akkurat noe på og gå rundt med dårlig samvittighet for det man har spist. Det er ikke lurt og utvikle mat frykt. 
Det er tros alt det totale kostholdet over tid og perioder som har noe og si i det store helhet. 
 
Hvorfor er kalorier bra?
Som du sikkert skjønner nå så er kalorier det aller viktigste for kroppen! Ikke bare for å klare hverdagen og holde energien oppe, men for og kunne overleve. 
Og uansett om man har en sikkelig sofa dag, eller en sikkelig trenings dag så er det viktig at kroppen for nokk drivstoff. Og dette drivstoffet kroppen trenger for og leve, er kaloriene som kommer fra maten og drikken vi inntar i løpet av dagen. 
 
Håper denne lille «spalten» om kalorier hjelper litt for din vekt ned gang, eller vekt opp gang. Jeg vet det er mange som kutter ut kalorier nesten helt når de skal ned i vekt. Og det er noe av det dummeste man kan gjøre. For til slutt vil kroppen stoppe opp og slutte og fungere som den skal.
Vis det er noe dere lurer på så er det bare og spørre så skal jeg prøve og svare. 
 

Christina Marie Jahren

27.11.2016 kl. 16:04
Så fint innlegg!

Jeg har julekalender på bloggen min nå!

Sjekk den ut, du kan vinne en personlig almanakk!!

www.nouw.com/christinajahren

26 år - Født og oppvokst i Larvik - Giftet - Elsker og oppleve nye ting. Jeg er slankeoperert i februar 16, og kommer til og skrive om min vei mott et sundere liv. Jeg har dysleksi så se bort i fra små skrivefeil.


KONTAKT


josefine.fevang@hotmail.com

Instagram

Annonser

Søk

Bla i bloggen


Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits