hits

LOVER FOR KJPER OG SELGER

Lucie Kaas, Arne Clausen bolle fra Tilbords.
 
Vet du egentlig hva du har krav p nr du selger noe p nett? Vet du som sier ja til kjpe noe p finn eller facebook, hva du egentlig binder deg til? For jeg merker at fler og flere bare trekker seg uten og si i fra eller sier de vil ha det og slutter svare. At alt dette med kjpe og selge p nett har blitt s ekstremt userist. Ting skal vre billigst mulig og enklest mulig.
 
S jeg har lest meg litt opp p dette med at jeg har opplevde dette et par ganger og det irriterer meg.
 
Vis du sier ja til kjpe en var som skal selges i posten. Men etter varen er sendt ombestemmer du deg og bare dropper hente varen. S kan faktisk selger ta deg til forbrukerklageutvalget og du kan f et krav p deg til og betale alt selger har gtt i tapp. Som det som koster sende pakka og eventuelt tap med at selger m senke prisen.
 
Det er faktisk kjpsloven som regulerer handlene mellom privatpersoner i Norge. Uansett om det er p et loppemarked eller p finn og facebook. Denne er til for og sikre bde selger og kjper.
 
  • Kjper m flge avtalen. Kjpsloven sier at kjperen m betale og hente varen sin som avtalt. Husk at SMS er bindene.
  • Selgeren m f utgifter tilbake. Selger har krav p erstatning p direkte tap som kommer av at kjperen bryter avtalen. Som porto eller vis varen m selges billigere.
  • Selgeren m f dekket tap. Nr du selger ting til andre, innen rimelig tid. Fr du mindre for varen, skal du f tapet erstattet av kjperen som trakk seg.
 
Alts det vil si at selger ikke skal tape noe annet enn tiden nr kjperen trekker seg. Vis kjper nekter og flge pliktene etter ha trukket seg kan du ske gratis hjelp hos forbrukerklageutvalget. Da fr man et bindende juridisk dokument som gjre at kjper m betale.
 
S hper folk tenker seg litt om fr de sier ja til og kjpe noe neste gang. 
 
n kommentar

Skriv en ny kommentar

INSTAGRAM




ANNONSE